Od šoku po fajn pocit aneb Jak jsem přežila příliš náročnou lekci cvičení

Trochu nedopatřením jsem se ocitla na dynamické lekci aerobicu na BOSU. Před rokem by mě to odrovnalo na několik dní, záda by úpěla. K tomu bych si připadala úplně nemožná a neschopná ve srovnání s ostatními. Teď jsem se po chvíli dokázala srovnat, vytáhnout a nastavit tak, že se tělo neničilo a mohlo naplno pracovat. Zpotila jsem se dost, dala si do těla jako dlouho ne, ale nic mě nebolí a cítím se fajn.

BOSU jsem poznala teprve nedávno jako skvělou pomůcku pro zdravé cvičení. Tedy cvičení, kde se klade důraz na napřímení těla, respektování přirozeného zakřivení páteře a postavení velkých kloubů, kdy si aktivně hlídám polohu těla a aktivaci hlubokého stabilizačního systému.

Díky BOSU jsem schopná provést některé cviky mnohem lépe a snadněji než na pouhé zemi. Prostě jsem z něho nadšená!

A tak jsem se vydala vyzkoušet BOSU na skupinovou lekci. Dle popisu s důrazem na stabilizační systém a držení těla. Jaký ŠOK, když začal tvrdý aerobic.

„Fíha“, projelo mi hlavou. „To bude děs. Vždyť já aerobic nemám ráda, neumím to a ještě si rozhodím záda a bude mě bolet celé tělo. (Tak tomu bylo před mnoha lety na rychlých lekcích). No, zničit se nenechám, tak to budu šidit. Hlavně, ať to rychle uteče!“.

Přiznávám, že několik prvních minut jsem nestíhala, šlapala, jak se dalo a snažila se pochopit šíleně znějící názvy krokových kombinací. Navíc s představou, že jdu cvičit pomalejší lekci, jsem vyrazila bez bot. Pocity neschopnosti už už chtěly vejít do sálu a skočit na mě. Hlava se dostávala do stavu vymytí mozku a totálního odpojení. Oči postrkovaly hodiny a počítaly, kolik utrpení ještě zbývá.

Pak to ale cinklo, bliklo a seplo. „Počkej, když už jsi tu, tak něco zkus! Vždyť nejsi ta stejná holka jako před 15-20 lety. Zkus použít to, co říkáš ostatním a využij to, co jsi se učila posledních několik měsíců (kurz instruktora zdravotního tělesné výchovy)“, uklidňovala mě ta moje vnitřní Míša, která se vždy snaží najít cestu a řešení.

Srovnáním těla jsem získala čas i energii na skutečné cvičení, tedy to, co bylo záměrem.

I přesto, že jsem udržovala vražedné tempo lektorky, jsem si srovnala držení těla. Tím se mi snadněji držela rovnováha, získala jsem čas a mohla ladit samotné provedení cviků. Wau, ono to zafungovalo. Už to pro mě nebylo tak náročné, silové a zaťaté. Hlava se vrátila zpět a začala pokyny lektorky překládat do mě známého jazyka zdravého cvičení.

Měla jsem dojem, jako kdyby se cvičení zpomalilo.

Měla jsem čas vnímat, kontrolovat a srovnat sama sebe a ještě očkem mrknout po ostatních. Často jsem u nich viděla napětí, zatnutí a urputnost, kterou jsem před tím cítila i já. Jak se asi cítí? V pohodě, užívají si to a jejich tělo jásá? Nebo vypnuli a to napětí zůstane v podobě bolavého a namoženého těla v tom lepším případě, či se po čase projeví jako skutečná bolest beder, krku, kolen či jiné části? Držím jim palce.

Závěrečná série na břicho, vlastně pouze na přímý břišní sval mě sice nebavila a byla celkem jednotvárná a dost náročná, ale vlastně mě překvapila. 

Nevím, jak Vás, ale 

u cviků typu sedy-lehy mě vždy nejvíc a nejrychleji bolel KRK. Tentokrát jsem však konečně cvičila „pouze“ břicho. 

Krk, bedra a stehna byla v pohodě, uvolněná a protažená.I přes velikou náročnost jsem se cítila dobře.


 

Stačí vědět „jak to cvičit“ a zvládnete (téměř) cokoliv.


Tohle je přesně to, co učím své klienty v Cekopu. Vnímej své tělo, srovnej ho a pak cvič a užívej si to!

 

Před rokem bych se odplazila pryč, pár dní si lízala rány. Hlavu podivně prázdnou, srovnávala bych se s ostatními a bičovala se za vlastní neschopnost. Neříkám, že jsem vše dala na 100 % dle a v rozsahu lektorky. Některé kombinace rukou a nohou v rychlé sekvenci jsem prostě nepobrala, někdy jsem dělala menší pohyb, na něco prostě moje tělo ve velkém rozsahu bez bolesti ještě nemá.

Ale stačilo aplikovat pár jednoduchých zásad zdravého pohybu, vnímat sama sebe a cítím se skvěle!

Míša Patíková

Komentáře
  • Dech jako cesta k pevnému bříšku

    Pokud chcete vědět, jak si obyčejným dechem pomoci k pevnému bříšku, klikněte na tlačítko

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky