Proč si jít zacvičit, když je venku 35°C?

Další tropický den a vy se plazíte po rozpáleném chodníku. Oblečení se lepí na tělo, vlastně vše se lepí. Jak si jenom dokážete obléci legíny a cvičit? „Není to šílenost? To prostě nedám!“ letí vám hlavou.

Možná to ale není tak šílený nápad, jak se na první a snad i druhý pohled zdá.

Naprosto chápu, že jste celí ulepení, otrávení, bez energie. Nejraději byste se naložili do bazénu, do sprchy či zalezli do sklepa se sklenkou něčeho studeného, nehýbali se a snad ani nemysleli. Ale jaký bude výsledek? Proležíte a proválíte celé odpoledne a večer? Pokud horko přetrvává více dní, tak takto přetrpíte XY dní?

Budete si stěžovat na vedro, únavu a samozřejmě na čas, který nemáte? Jak nic nestíháte? Pak je jasné, že jedno z prvních, co v těchto dnech oželíte, bude pravidelné cvičení. Přeci se nebudete ještě snažit o další pocení.

Zkušenosti z mé praxe ukazují, že cvičení v horku není šílenost. 

Zkušenost moje a hlavně mých klientů, kteří i přes vnější překážky (vedro, pot) a hlavně vnitřní (nechuť, únavu, touhu po rozplácnutí se na studenou dlažbu či potopit se do bazénu) překonali, ukazuje, že cvičení nemusí být šílenost.

Co říkají po lekci Power platu, když venku teploměr ukazuje více než 30°C:

  • Cítím se mnohem lépe.
  • Jsem sice zpocená, ale úplně jinak než venku.
  • Nabilo mě to, už nejsem ploužící se mrtvola.
  • Mám mnohem lepší náladu.
  • Už mi to zase myslí.
  • Nejtěžší bylo sem dojít, pak už to byla pohoda.

Máte to stejně? To je skvělé. Pokud ne, zkuste se zamyslet nad dalšími řádky, zda vám to dává smysl.

Co se s vámi děje, když cvičíte a venku jsou tropy?

  1. Změna prostředí

Z rozpáleného města a přímého slunka přejdete do příjemně chladnějšího prostředí v Cekopu (teplota o dost nižší než venku, ale bez klimatizace a tedy „zimy“, starý dům a orientace na SV), zmizíte z dosahu slunečních paprsků.

A hlavně žádné další upocené a červené tváře, žádní otrávení lidé. Jste tu přeci jen Vy a já. Není tedy nic, co by vás spojovalo s horkem venku. Naopak já-lektorka v dlouhých kalhotách (stejně jako v zimě) přináším stabilní atmosféru, kterou znáte z jarních i zimních měsíců.

  1. Změna myšlenek, odbourání stresu

Atmosféra známého místa, odpojení se od světa venku, žádné povinnosti a čas jen pro vás. Pokud si to dovolíte, mysl se soustředí na pohyb a starosti necháte za dveřmi či ještě lépe – vyplavíte je ze sebe.

Běžný, každodenní stres se nám ukládá v těle. Vibrace pomáhají stres uvolnit.

V kombinaci s pohybovou aktivitou, dechem a myšlenkami na sebe sama je to skoro jako kouzlo. Vibrace jsou vlastně pohybem, svaly jsou díky vibracím aktivovány a usazený stres se může uvolnit.

  1. Okysličení

Intenzivní a vědomé dýchání, pozornost na výdech a aktivaci břišních svalů. V průběhu pracovního dne dýcháme většinou mělce a povrchově, v horkém počasí je to podobné. Dech při cvičení je cílený a hlubší. Při tréninku rovnováhy či statických cvicích je klidnější, při dynamičtějších cvicích se příjemně zrychlí. Mozek, orgány a tkáně dostávají více kyslíku, lépe fungují.

Je pravda, že se v horku zadýcháte o trochu více než v chladnějších dnech, ale s tím počítám a zohledňuji při cvičení.

  1. Vnímání vlastního těla

Pohyb samotný směřuje pozornost k vašemu tělu. Dále moje pokyny, drobné opravy vaší pozice a samozřejmě moje oblíbené otázky“ Kde, co a jak daný pohyb vnímáte?“ dávají jasný cíl vašim myšlenkám. Vnímáte své tělo z hlediska pohybu, svalů a pocitů, nikoliv však z hlediska horka – kde všude jste zpocení, které místo na těle ještě není úplně uvařené.

  1. Protažení a rozhýbání těla

Díky teplejšímu období nejsou svaly tolik zatuhlé, rychleji se zahřejí a dovolí kvalitnější protažení. Můžete si užívat příjemného protažení hned, bez počáteční ztuhlosti. Rozhýbání a protažení těla je příjemné vždy, bez ohledu na roční období.

Samozřejmě přizpůsobíme intenzitu cvičení. Zaměříme se spíše na rovnováhu a střed těla, u dynamičtějších cviků volíme jednodušší varianty nebo se soustředíme na větší rozsah pohybu a méně na rychlost a dynamiku.

  1. Rozproudění krve a lymfy, zmenšení oteklých nohou

Díky dechu, samotnému pohybu a vibracím Power platu se podpoří cirkulace krve a lymfatický systém. Urychlí se tedy zásobování buněk, tkání a orgánů kyslíkem a živinami, ale i odvod odpadních látek pryč. Odpad z těla se vylučuje močí a potem.

V létě se může stát, že máme pocit oteklých a těžkých nohou. Právě harmonické vibrace Power platu pomohou návratu krve z dolních končetin, snížení tlaku na žíly a cévy a pocitu uvolnění a odlehčení. Lidé s problémy s lymfatickým systémem si účinky Power platu chválí a přirovnávají k pocitům z lymfatické masáže.

  1. Pocení a odkyselení, snížení únavy

Samozřejmě, že se budete při cvičení potit. Dokonce více než v chladnějším období a to i přes sníženou náročnost. Pot slouží k ochlazení těla, tedy zachování vnitřní rovnováhy. Venku je to pouze reakce organismu na vysokou vnější teplotu.

Při fyzické aktivitě je to aktivní proces, kdy vy jste tělo ohřáli, vykonali jste nějakou práci a tělo se potem zbavuje vnitřního horka. Je to tedy energeticky náročný proces, kdy jste spotřebovali energii na pohyb samotný, ohřátí těla a jeho následné ochlazení.

Potem se vylučují z těla kyseliny. Většina lidí se potýká s tzv. latentní acidózou, skrytým překyselením. Jedním z projevů je únava, zadržení vody a horší regenerace.  Zjednodušeně řečeno, vyplavením kyselin se zlepší prostředí v těle a vy se cítíte svěží a bez únavy.

Přestože pocení při cvičení a venku na slunku a pocity, které ho doprovází, jsou různé, potřeba zvýšeného množství tekutin zůstává. Nejenom, že potřebujete doplnit tekutiny, ale hlavně naředit pot. Čím méně pijeme, tím je pot koncentrovanější (a mimochodem více zapáchající).

  1. Endorfiny a dobrá nálada

Při cvičení se uvolní hormony radosti a štěstí. Máte dobrou náladu i přes pot a námahu. K tomu působí i moje pochvala vašeho výkonu a snaha, abyste si uvědomili vlastní pokrok a odvedený výkon.

A navíc –Power plate a pohyb vůbec je návykový, takže jste si uspokojili potřebu pohybu a vyhnuli se abstinenčním příznakům v podobě mrzutosti, výčitek svědomí a pocitu těla v cizí kůži :-).

 


 

Pokud jste normálně zdraví a nepatříte do některé rizikové skupiny, která musí dodržovat určitá opatření ze zdravotních důvodů (např. problémy se srdcem či tlakem, dechové potíže…), pak není důvodu, proč nejít i přes horké počasí cvičit. S rozumem, samozřejmě :-).

 

Dává vám to smysl? Chcete to vyzkoušet na vlastní kůži? Budu jen ráda a těším se na Vás v Centru komplexní péče v Plzni.

Pokud to ke mě máte z ruky, mrzí mě to, zkuste se porozhlédnout v okolí nebo si zařaďte Plzeň na seznam míst, která chcete navštívit. A nemusí to být v nejteplejších dnech :-).

 

Pokud si však chcete jen stěžovat na horko, je to vaše volba. Ale lépe vám určitě nebude.

 

Tip pro ty, kteří cvičit v horku nemohou

Zkuste aquaerobic. Voda vaše zapálení z pohybu ihned zchladí a přesto si můžete dát pěkně do těla :-).

 

Drobnost na závěr – ochlaďte se hlavou

Vnímání horka či zimy je z velké části v naší hlavě. Koukněte na malé děti, ty si na teploty nestěžují. Věnují se hře a objevování na maximum.

Zkusme i my nasměrovat myšlenky jiným – konkrétním směrem. Nelamentujme nad vedrem, prostě ho berme jako fakt, stejně jako vnímáme noc a den. Pak se i v létě budeme cítit skvěle ve vlastním těle!

 

Míša Patíková

Komentáře
  • Dech jako cesta k pevnému bříšku

    Pokud chcete vědět, jak si obyčejným dechem pomoci k pevnému bříšku, klikněte na tlačítko

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky