Tipy, jak se po dovolené necítit kysele a bez šťávy

Dovolená, relax, grilování, zmrzliny, studené pivo, dobré jídlo… – zkrátka jiný režim a samé skvělé podmínky. Proč se přesto často cítíme unavení, máme vyrážku, hůř se nám dýchá či nás pálí žáha?

Pár jednoduchých rad, jak si období léta, i pozdního užít na plno a s elánem, ale nebýt kyselí. Zpracováno na základě přednášky MUDr. Garbriely Rybářové, internistky a celostní lékařky.

Když to shrnu, přináší letní počasí a čas dovolených:

  • dlouhé večery, tedy méně spánku
  • více alkoholu,
  • více uzobávání a ochutnávání, tedy více jídla a méně pravidelnosti
  • spoustu masa díky četnému grilování
  • kopce sladké zmrzliny
  • prázdniny v pravidelném pohybu
  • zároveň více stresu právě v souvislosti s dovolenou (pracovního před a po, ale i soukromého).

 

Z hlediska těla „ideální podmínky“ pro latentní acidózu – čili překyselení. Nenene, to se vás netýká, je mi to jasné.

Ale možná se cítíte jen lehce unaveni a bez elánu. Trochu se sice zhoršil ekzém, otékají vám nohy a trávení není úplně na jedničku, ale pořád jste „v pohodě“. No, jak myslíte, ale

tělo skutečně může být překyselené. Jak to?

Zdravé tělo má vnitřní prostředí mírně zásadité, tedy pH lehce přes 7. Pokud je z rovnováhy vychýleno do kyselosti, jeho hlavní úlohou je zachovat pH krve. Pokud se totiž pH krve změní o více než 0,04, jedná se o ohrožení života. Tato minimální tolerance znamená, že neutralizace kyselého prostředí krve je za každou cenu, a to i na úkor vlastního těla. Jak?

K neutralizaci využívá tělo 2 způsoby:

  • minerály – z potravy a ze zásob. V potravě máme většinou minerálů nedostatek, zásoby jsou v tkáních, kostech, kloubech, ale i vlasech apod. Čerpání zásob může znamenat potíže s klouby, osteoporózu, ztrátu energie.

 

  • naředění – není-li dostatečný přísun vody, pak zadržuje tu, kterou má. To vede k oteklým nohám, napuchlému obličeji a celého těla. Proto se často stává, že když srovnáte svoje pH, jemně pohubnete v obličeji a klidně i přes bříško. Zkrátka splasknete.

Odpadní látky včetně kyselin se vylučují z těla močí, potem i dechem. Mohou se tedy objevit problémy s ledvinami, vyrážky a ekzémy, stejně jako potíže s dechem podobné astmatu.

ZAVODNĚNÍ = NEDOSTATEK TEKUTIN

Acidóza je často spojená s pálením žáhy. Léky sice zmírní tyto projevy, dojde však ke snížení účinnosti trávicích šťáv v žaludku, tím se zhorší zažívání a může se objevit průjem či zácpa.

Jak poznat, zda jste kyselí nebo ne?

Nejlépe změřit pH moči. Ranní by se měla pohybovat kolem 6,5 (lehce kyselé vlivem nahromadění přes noc), odpolední by již měla mít hodnoty kolem 7,8.

Z krve překyselení nepoznáte ani vy, ani lékař. Jak už víte, krev musí za všech okolností zůstat na stabilní hodnotě.

 

Co podporuje překyselení?

  • Nevhodná a málo pestrá strava – nadbytek masa, bílé pečivo, bílý cukr
  • špatné dýchání
  • málo pohybu
  • stres

 

Tipy, jak si tedy užívat letních radovánek, ale zároveň nebýt kyselý

  • Na grilovačce zvyšte výrazně podíl zeleniny a omezte bílé pečivo.
  • Zobejte semínka a mandle.
  • Na výletě či večerním posezení vyměňte studený půllitr s pivem za džbánek vody s citrónem nebo zázvorem.
  • Čaj si ochuťte skořicí či bylinkami a klidně si ho vychlaďte.
  • Pokud se neobejdete bez kávy, pak přidejte kardamon.
  • Víc kousejte a dopřejte si na jídlo čas. Vnímejte, co vlastně jíte a jak se mění chutě.
  • Dýchejte, alespoň občas, do bránice.
  • Dejte si zralý, ale opravdu zralý banán.
  • K osvěžení u moře či bazénu místo koktejlu se zakousněte do zralého melounu.
  • Pojďte si zacvičit. A že to jde i v horku, se dozvíte zde.
  • Snižte napětí – neklaďte na sebe velké nároky. Odjezd na dovolenou neznamená, že musíte nutně dokončit a stihnout vše, co jste odkládali a hromadili delší dobu 🙂
  • Dopřejte si saunu
  • Zvyšte množství tekutiny. Čím více pijete, tím více se naředí kyselé prostředí a snadněji se kyseliny vyloučí.
  • Jsou-li velká vedra a nejíte-li kupované pečivo, pak lehce, s rozumem, dosolujte.

 

A k tomu doplňte tělu minerály přímo. Ale pozor! Důležité je, aby tělo mohlo dodané minerály využít ku prospěchu, nikoliv k větší zátěži a rovněž složení respektující potřeby těla.

Kůží – minerální koupel či tělová sůl (rozproudíte lymfu, energii, zároveň si uděláte jemný peeling)

Minerálky. Ale s mírou – max. 2 dl denně, jinak by mohlo dojít přetížení ledvin.

Potravinové doplňky – pozor na šumivé tablety, které vyšumí a je po efektu. Výborné zkušenosti mají MUDr. Rybářové i MUDr. Mileny Dolejšové z CEKOPu s minerály ProBalance, které jsou pro tělo šetrné a nakombinované pro naši populaci. S certifikátem kvality a lékařskými studiemi.

Při vhodném dávkování ProBalance lze nejen zlepšit zdraví, ale třeba i zmírnit následky jednorázové přemíry alkoholu ;-). Aby dávkování mělo skutečně přínos, je nezbytné ho uzpůsobit právě vašemu tělu a vaší situaci. Chcete-li skutečně pomoci svému tělu, zkonzultuje svůj postup se specialistou a celostní lékařkou.

 

Tak hurá do toho, ať se na dovolené, po ní a kdykoliv cítíte skvěle ve vlastním těle!

Míša Patíková

Komentáře
  • Dech jako cesta k pevnému bříšku

    Pokud chcete vědět, jak si obyčejným dechem pomoci k pevnému bříšku, klikněte na tlačítko

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky